maanantai 16. huhtikuuta 2018

Sisäistä ja ulkoista terveyttä? // Natural Cosmetics I recommend



Takana yli viikko sairastamista. Tai voisi melkein sanoa, takana talvi sairastamista. Edelleen on olo erittäin heikko, eikä kirjoittaminenkaan ota oikein luonnistuakseen. Mutta ajattelin yrittää, sillä nyt ovat teidänkin neuvot kultaa kalliimmat!

Ihminen, joka ottaa jokaisen pienen ja ison pöpön sairastaakseen, alkaa olla jo kovin tympääntynyt tilanteeseen. Ihminen, joka ei juo viinaa, eikä polta tupakkaa, vaan syö mielestään terveellisesti, liikkuu useamman kerran viikossa ja ainoaksi paheekseen miettii mielessään kahvin ja tumman suklaan kera kahvihetken. Sellaisesta ihmisestä tämä on vain niin väärin; miksi juuri minä sairastan ihan koko ajan?

Mitä elämäntapamuutoksia tässä siis pitäisi tehdä, jotta elämä kääntäisi vähän terveemmän vaihteen päälle? Lääkärin mukaan hengitysteiden limakalvot ovat nyt niin ärtyneet, että palautumiseen tarvittaisiin puoli vuotta - toisin sanoen puoli vuotta sairastamatta. Sen jälkeen olisi taas vastustuskyky kunnossa.

Yksi asia, minkä tiedän varmasti: nukun nykyään aivan liian vähän. Tähän olen päättänyt puuttua. Ennen lapsia tarvitsin unta vähintään kahdeksan tuntia yössä, mutta viime vuosina unimäärä on vähentynyt noin seitsemään tuntiin; liian usein vieläkin vähempään. Lapsiperheelliselle työssäkäyvälle tämä on ollut lähes pakon sanelemaa; tunnit eivät tunnu riittävän kaikkeen muuten. Terveyden nimissä nyt on kuitenkin jostain luovuttava, jotta unelle jäisi enemmän aikaa. Vielä en ole keksinyt, mitä se jokin on, josta luovun.

Lisäksi aikaa pitäisi kenties olla enemmän ihan vain sellaiseen turhaan, jota kutsutaan rentoutumiseksi. En tiedä, mistä senkin ajan löydän - vai olisiko niin, että rentoudun kuitenkin parhaiten kyykkimällä puutarhassa tai heiluttamalla maalisutia...?

Toinen asia, mikä mietityttää mieltäni kovasti, on nykyisen työni kuormittavuus - ja jollain tasolla henkinen painolasti. Tunnen välillä suorastaan tukahtuvani kaiken työn ja sille asetettujen haasteiden alla. Positiivinen vire uupuu liian usein; sen sijaan kehitys menee täysin vastoin tavoiltua suuntaa. Vaikka pidän tehtävistäni työssä paljon, koen silti uupuvani. Eikä se varmasti auta terveydentilassakaan; psyykkisellä hyvinvoinnilla kun on varmasti vaikutusta myös fyysiseen hyvinvointiin.

Kolmas asia, mikä on koko talven kolkutellut ja varmasti vaikuttanut hyvinvointiini, on työpaikan sisäilma. Syksyllä mittaukset osoittivat sisäilmaongelmat, minkä seurauksena talossa on koko talven kestänyt ilmastointikanavien puhdistus - tai itse puhdistus kesti kolme kuukautta, mutta yllättävän kauan kesti päästä asiassa liikkeelle. Huomasin jo syksyllä, etten kärsi olla työpaikalla kuin pari tuntia, kun poskionteloissa alkaa tuntua paineen tunnetta. Syy-seuraus-suhde tässä näyttää ilmeiselle, mutta miten todistaa se - ja mitä tehdä nyt asian kanssa? Ilmastointiröörit on puhdistettu työpaikalla, ja minun pitäisi uskaltaa paikan päälle töihin. Tähän asti olen saanut tehdä siis etätöitä niin paljon kuin mahdollista; kokoukset ja palaverit olen sinnitellyt työpaikalla monesti ikävin seurauksin. Arvatkaa jännittääkö paluu työpaikan jakkaralle - varsinkin, kun vastustuskyky influenssa-B:n jälkeen on todennäköisesti olematon...?

Neljäs asia, mikä edelleen haittaa, on vatsa. Vatsa toimii huomattavasti paremmin, kun olen jättänyt laktoosin ja vehnän ruokavaliosta. Jos rehellisiä ollaan, ei se kuitenkaan edelleenkään toimi niin hyvin kuin pitäisi. Olen pikkuhiljaa talven aikana siirtynyt maidottomien tuotteiden käyttäjäksi. Eilen päätin lopettaa loppujenkin maitotuotteiden syömisen ainakin vähäksi aikaa - ja katsoa, miten se vaikuttaa. Jugurtille ja juustolle pitäisi löytää nyt korvaajat ravinnossa. Ja hyvä kalkkitabletti ottaa käyttöön? Onko vinkkejä, mitä tässä tilanteessa tulisi erityisesti huomioida?



Jos sinulla on hyviä vinkkejä, miten pysytte terveinä ja parannatte vastustuskykyänne, olisin kaikista pienistäkin vinkeistä kiitollinen. Ja onko siellä kohtalontovereita - tai sellaisia, jotka ovat olleet samassa tilanteessa, mutta selvinneet?

Vastavinkiksi heitän kehiin teille luonnonkosmetiikkavinkkini. Olen nyt käyttänyt noin kolme vuotta ainoastaan luonnonkosmetiikkaa, joten ammennan näistä kokemuksista tähän nyt parhaimmat.

Paras löytö on varmasti Limepop-verkkokauppa. Kauppa myy kaikenlaisia tarvikkeita itsetehtyyn luonnonkosmetiikkaan. Kaupassa myytäviä kasvivesiä ja -öljyjä voi kuitenkin käyttää ihan myös sellaisenaan. Tykkään näistä erityisesti siksi, että näiden valmistusprosessi on suhteellisen lyhyt, mikä vähentää tuotteen elinkaaren aikana synnyttämiä päästöjä. Tuotteet ovat myös puhtaasti omaa itseään ilman lisäaineita, väriaineita tai hajusteita. Puhtaita ja moni vieläpä luomua. Itse käytän tällä hetkellä kamomillavettä kasvovetenä ja ruusumarjaöljyä kasvoihin iltaisin - sekä aamuisin sävyttävän aurinkovoiteen alla.

Sävyttävä aurinkovoide, Laboratoires de Biarritz, on toiseksi paras löytöni. Käytän tätä nykyään läpi vuoden, myös talven pimeimmät kuukaudet, sillä on vain helpompi, kun putellit käyttää loppuun kerralla ja tämä putelli on kovin riittoisa. Talvisin laitan voiteen alle öljyn, mutta kesällä tämä riittää ihan itsekseen suojaamaan kasvoja. Kärsin muutama vuosi sitten kasvoissa maksaläiskistä, eivätkä muut aurinkosuojat riittäneet estämään näiden syntyä aina kesäisin. Tämä voide on kuitenkin riittänyt! Tuotteen myötä olen myös luopunut meikkivoiteista kokonaan. Aineen luo opasti viime keväänä minut Biodellyn osaava henkilökunta. Tuota kyseistä kivijalkamyymälää Turun keskustan kupeessa (jolla on verkkokauppakin) voin täydestä sydämestä suositella kaikille - varsinkin niille, jotka ovat tekemässä ensi askeleitaan luonnonkosmetiikan saralla. Kaupasta saa erittäin hyviä neuvoja ja vinkkejä, ja välttää tekemästä turhia ostoksia.

Nestemäisistä pesuaineista olemme luopuneet kokonaan; palasaippua toimii hiusten, vartalon sekä käsien pesussa. Palasaippua on riittoisaa, ja ekologinen vaihtoehto jo senkin takia, ettei siihen ole sekoitettu valmiiksi vettä. Tuntuu varsin turhalle maksaa vedestä, ja aiheuttaa suurempia kuljetuskustannuksia vain veden takia; kun sen voi ihan itsekin tehdä kastelemalla kädet tai hiukset ja hankaamalla saippuaa niihin.

Kasvoilla en ole uskaltanut käyttää vielä palasaippuaa. Paras pesumaito kasvoille on ollut Mia Höytöltä. Nykyinen Naturativ on ihan ok, mutta en tykkää tuoksusta. Jos tuoksua on, pitäisi se tuoksua luonnolliselle - ei vaahtokarkille, kuten tämä tekee...!

Limepopin tuotteet ovat keskimääräistä edullisempia luonnonkosmetiikkamarkkinoilla. Halvalla saa myös tuotteita, joita löytyy ihan elintarvikeliikkeiden hyllyltä - tai puutarhasta. Tänä talvena tein ensimmäistä kertaa itse kehäkukkaöljyä - ja kenties ensi kesänä jotain uutta taas. Intoa riittäisi, mutta tässäkin aika tulee herkästi vastaan, jolloin on parempi kääntyä kaupan hyllyjen puoleen kuin polttaa itsensä loppuun. Tulee varmasti aika, jolloin aikaa on myös oman kosmetiikan keittelyyn!

Jos teillä on kivoja luonnonkosmetiikkavinkkejä, otan niitä myös tietenkin mielellään vastaan!




I have used natural cosmetics now for the last three years. Few tips I have to give you: 

Plant waters works as toners. Plant waters in Limepop -shop!
Vegetable oils - works also on the skin!
The tinted sunscreen, Laboratoires de Biarrit, works also as a foundation - all round the year!
Piece of soaps; why pay for water?



_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Mrs Sinn also in InstagramFacebookPinterestTwitter and YouTube!



2 kommenttia:

  1. Tässä olisi empatiaa yksi sylillinen. Vatsa on myös mulla kovan stressin puntari ja parikymppisenä kävin maidottoman, sokerittoman ja viljavapaan kausien läpi. Varmasti näistä äkkiliikeistä vatsa tykkäsi vielä enemmän kyttyrää. Oli kaikenlaista tutkimusta ja epäilyä chronista, IBS nousi otsikoihin ja terveyskeskustelut jyllää. Sittemmin jätin kategoriat ja rajoitukset sikseen ja olen kuunnellut kehoani eri ruoka-aineiden ja määrien kanssa. Syön jotain viisi tai kuusi kertaa päivässä. Kaksi palaa itsetehtyä leipää hyvistä jauhoista ei ole ongelma, mutta neljä palaa kerralla on. Ruis on paras, kaura ok mutta ohra ärsyttää. Teen enemmän uuni- ja keittoruokia. Kahvi on ollut haaste eri paahtoja ja menetelmiä läpikäyden. Esim. sanotaan että tummapaahto vähemmän happoisena on vatsaystävällisempää mutta itselle sopii keskipaahto paremmin. Harvemmin vatsa enää suuttuu niin kuin ennen ja pienistä varoituksista teen jo korjausliikkeitä. Plus sosiaalisista syömingeissä on ollut helpompaa nauttia kun ei ole tarvinnut tehdä numeroa omista ongelmista.

    Jokaisen elimistö on niin erilainen eri aikoina, ja se mikä toimii yhdellä ei sovi toiselle. Keho on kuitenkin viisas, tsemppiä ja hermoja sen kuunteluun. Toivottavasti työtuntemukset vie myös selkeämpään suuntaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ajatuksistasi! Itse olen käynyt myös nuo ravintoasiat läpi, mielestäni kovin moneen kertaan, ja ehkä jokaisella kerralla on jotain uutta oppinut. Kohtuus on tässäkin varmasti hyvästä. Toisaalta, jos jokin aine ärsyttää elimistöä, on parempi olla kokonaan ilman kuin rasittaa elimistöä turhaan aina uudelleen ja uudelleen. Vehnä ja laktoosi olivat selkeästi minulla sellaisia. Toisaalta huojentavaa aina kuulla, jos muillakin on ongelmia ravinnon kanssa; en ole yksin! ;)

      Poista

Olen iloinen, jos jätät ajatuksesi!