keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Annoying Adverts?

Ruskovillan unipussi saatu blogiyhteistyön tiimoilta Putiikki TaruLiinalta.


Olen suunnitellut joulukuuksi joko joulukalenteria tai jouluisia yllätyksiä tai etuja lukijoille, jonka toteuttaisin yhdessä suomalaisten pienten designalan yritysten kanssa.

Mutta: pelkona on, että tällainen nostaa joidenkin lukijoiden selkäkarvat pystyyn. Ihan jo siksikin, että itsekin suhtaudun blogimainontaan kaksipiippuisesti. Toisaalta ymmärrän, että osa bloggareista saa elantonsa blogin pitämisestä, jolloin mainonta on hänen tapansa elättää itsensä ja perheensä. Toisaalta en kuitenkaan itse nauti sellaisista blogeista, joista paistaa liika kaupallisuus läpi - ja varsinkin, jos yhteistyökumppanit eivät ole arvomaailmaltaan täysin sellaisia, joiden tavat toimia voisin allekirjoittaa.

Työskentelin yli vuoden pienten suomalaisten design- ja käsityöyritysten näkyvyyden ja myynnin parantamiseksi oman yritykseni puitteissa, mikä varmasti vaikuttaa näkemyksiini ja tapaani toimia. Tällöin myös silmäni avautuivat sille, kuinka mahdottoman paljon enemmän isoilla (kansainvälisillä) firmoilla on satsata markkinointiin - ja kuinka he hallitsevat myös luetuimpien blogien mainoksia; heillä kun on, millä maksaa kirjoitus- sekä tuotepalkkioita ja mainosbannereista blogiportaaleille.

Pienokaiselle pedattiin helposti liikuteltava sänky Kela-laatikkoon.


Mutta mikä minua kenties eniten alkoi mietityttämään oli, että isot kansainväliset ketjut saavat hyvin paljon helpommin myös ilmaista näkyvyyttä blogeissa; heiltä kun saa halvalla tuotteita ja tämä seikka on kiva mainita myös osana blogitekstiä. Heidän tuotekuvansa on myös helpompi löytää netistä; kollaasit heidän tuotteistaan syntyvät suht kätevästi.

Itse pyrin viimeiseen asti välttämään omissa ostoksissani isoja ketjuja, joiden valikoima koostuu pääosin halvoista tuotteista, sillä herätyskelloni soivat heti: Jos hinta on näin alhainen, mitä näiden tuotteiden tekijät ovat saaneet tästä käteen. En halua tukea sellaista liiketoimintaa, jossa tekijä ei saa ansaitsemaansa korvausta työstään.

Mutta en minäkään täydellinen ole; joskus eivät raha - eikä aikakaan riitä siihen, että etsisin ja löytäisin tuotteen paremmalta taholta. Olen kuitenkin päättänyt, että blogissani en tuo tällaisia tuotteita ainakaan korostetusti esille; kyllä lukijat löytävät nämä tuotteet helposti muutenkin - tai ainakin helpommin kuin pienten yritysten tuotteet; pienten yritysten, joilla ei ole satsata esim. jatkuvaan google-markkinointiin tai katalogiin, joka lähetetään kaikille talouksille ympäri Suomen kaksi kertaa vuodessa.

Halusin kirjoittaa tämän, sillä mielestäni teen pikemminkin hyvän teon, kun ja jos tuon esille pienten suomalaisten yritysten tuotteita ja markkinoin heitä osana blogijuttujani. Haluan tehdä tämän kuitenkin niin kuin pitääkin: jos markkinointi on tehty yhteistyössä yrityksen kanssa, mainitsen tästä blogijutun yhteydessä - ja jos jokin tuote on saatu nimenomaan bloginäkyvyyttä vastaan, mainitsen myös siitä. Jutuissani on kuitenkin vilahdellut mainintoja yrityksistä ja tuotteista linkkeineen ilman tällaisia mainintoja - ja tämä siksi, että olen tehnyt nämä maininnat ihan oma-aloitteisesti; en yrityksen kanssa sovitun yhteistyön merkeissä.

Poika sai suloisen puisen keinuhevoskoristeen postissa; kiitos ystävät!


Enkä halua moralisoida muiden bloggareiden tapaa tuoda myös isoista ketjuista ostamiaan tuotteita avoimesti esille blogeissaan. Kun ja jos nämä ostokset ja löydöt saavat heidät iloisiksi, on se tietenkin luonnollista, että bloggari myös jakaa tämän ilon hänen lukijoittensa kanssa. Ja luen itsekin todella montaa blogia, joissa isot kansainväliset ketjut vilahtelevat teksteissä sekä kuvissa, enkä tästä vihastu - korkeintaan tulee joskus vähän surullinen olo ja tuumaan: näin se talouden herra meitä vain pyörittää.

Mutta halusin tällä kirjoituksella tuoda esille, miten itse toimin. Ja kysyä teiltä näin lopuksi, mitä mieltä te olette? Tuntuuko teistä liian kaupalliselle, jos tuon omia löytöjä ja mielestäni ihania yrityksiä esille myös blogissani? Tällaisia mainintoja on mm. seuraavissa jutuissa: Considering Customer, Mum's Guilt, Pregnancy Clothes, To New Born Baby ja Arvonta: Lahjakortti Putiikki TaruLiinaan.

Itse kun koen, että isojen ketjujen tarjonnan löytää kuka vain, jos haluaa; isoista tavarataloista, juuri googlettamalla tai kotiin kannetusta katalogista. Pienempiä yrityksiä ja heidän tuotteitaan on kuitenkin vaikeampi löytää - ja itse olen ollut aina onnesta mykkyrällä, kun olen jostain blogista bongannut uuden ihanan tuttavuuden - ja jota en olisi muutoin todennäköisesti bongannut yrityksen pienuuden ja/tai nuoruuden takia. Tästä esimerkkinä esimerkiksi Anna Nygård Design, Melli EcoDesign sekä Balmuir, jotka kaikki ovat myöhemmin toki kasvaneetkin ja lisänneet tunnettavuuttaan. Ja ihan viime aikojen uusin tuttavuus on ympäristöystävälliset, Suomessa valmistetut Country French -maalit, joihin en todennäköisesti olisi muutoin tutustunut ilman blogimaailmaa.

Ja mitä mieltä olette, jos kokoan teille joulukalenterin tai jouluyllätyksiä yhdessä juuri tällaisten pienten suomalaisten ja vastuullisesti toimivien yritysten kanssa? Kertokaa; kuuntelen mielellään ajatuksianne!

* * * * *

I am planning to arrange christmas calendar or christmas surprises to blog with little finnish design companies - but started to wonder, what do you readers think about that. Is it annoying, when you see words Blog Cooperation in blogs? 

The question because I do not like blogs, which are too commercial - and especially if the companies are (international) big companies selling cheap stuff, because that rises to wonder: What do the people working behind the scenes earn? Can it be enough?

My plan to do blog cooperation is specifically to do it with little responsible finnish companies, which do not have so much money to advertising than big (international) companies. I think finding these little companies is often difficult, and I have been myself very glad, when I have read about little (new) finnish companies from blogs - and that way found that! To mention few of these founds: Anna Nygård DesignMelli EcoDesignBalmuir and Country French.

What do you think? Is it annoying or glad thing to get known on these kind of companies via my blog pages?



6 kommenttia:

  1. Ei häiritse yhteistyöt, kunhan on maulla tehty ja blogissa on muutakin sisältöä / yhteistyö ei määrittele blogia. :)

    VastaaPoista
  2. Hyvin sanottu Nelly! Ja kiitos kommentista :)

    VastaaPoista
  3. Itse pompin blogeissa yli mielestäni tyhjänpäiväiset mainospostaukset. Blogit, joita olen seuraillut ovat pääasiassa ikäluokkani naisten pitämiä ja elämäntilanne on sama eli perheessä on pääasiassa alle kouluikäisiä lapsia. Joissain blogeista painottuu kierrätys, kirppistely ja/tai käsillä tekeminen. Ja kun perheen koko muuttuu lapsiperheessä ja lapset kasvaa, aika usein rempataan, rakennetaan tai sitten sisustetaan. Yksi blogi on sellainen, jossa kirjoittaja kertoo avoimesti myös elämänsä nurjista puolista ilojen kera ja sinne on aina mukava palata lueskelemaan kirjoituksia uudelleen, koska asioissa päästään pintaa syvemmälle. Kulutus leimaa tätä kyseistäkin blogia kuitenkin noilla mainoksilla.

    Usein seuraamieni blogien koko blogikirjoituksen aihe on jokin kaupasta tai kirpparilta ostettu tavara. Blogeista välittyy, että nykyaikana on niin tärkeää olla hankkimassa jotain uutta ja se on myös tapa ilmaista omaa identiteettiään. Mutta myös se, että jättää ostamatta kokonaan, on vaihtoehto. Mielestäni monet blogeista perustuu pitkälti pinnallisuuteen, valitettavasti. Ehkä senkin ajan, jonka blogiin käyttää, voisi käyttää paremmin, vaikka olemalla yhdessä perheen kanssa.

    Mielestäni ajatuksesi käsillätekijöiden ja lähellä tuotettujen tuotteiden myynnin edistämisestä ovat hyviä. Mutta minua häiritsee silti kulutuksen korostaminen ylipäätään. Elämässä on kuitenkin niin paljon tärkeämpiä asioita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä ajatuksistasi! Olemme monessa asiassa samoilla linjoilla; jos blogi on pelkkää mainostamista, en minuakaan jaksaisi kiinnostaa. Enkä haluaisi omasta blogistani missään nimessä sellaista. Toki ymmärrän, että blogijuttuja tulee kirjoitettua herkemmin, kun on hankkinut tai tehnyt jotain uutta; tylsäähän se on toisaalta samoja vanhoja asioita kuvata ja vatvata uudestaan ja uudestaan. Mutta tosiaan jos blogijuttu vaatii aina jonkin ostoksen taustalleen, ei sekään ole hyvä.

      Kaupalliseksi ja liian mainosmaiseksi taitaa blogin tehdä myös se, jos kirjoittaja tarttuu kaikkiin tarjouksiin, jotka saa - jolloin linja katoaa blogista. Tällaiseen en missään nimessä haluakaan ryhtyä, vaan tosiaan jakaa asioita, jotka ovat itselle tärkeitä ja mielestäni jakamisen arvoisia; esim. juuri pienille yrityksille näkyvyys oikean kohdeyleisön blogeissa on monesti todella iso juttu, koska monessa mainostamisessa he jäävät helposti isompien kihojen varjoon, koska resursseja ei ole niin kuin isoilla firmoilla. Siksi haluaisin juuri heitä nostaa esille + tietenkin myös siksi, että todella arvostan heidän tapaa toimia ja tykkään heidän tuotteistaan -> eli jos lukijoillani on sama arvomaailma, löytävät myös he kenties nämä tekijät ja tuotteet helmpommin kuin muuten.

      Tulipa pitkä jaaritus ja varmasti toistoa, mutta summa summarum: kiitos kommentistasi ja toivottavasti blogini palvelee sinua jatkossakin mielekkäänä - ei liian mainosmaisena paikkana :)

      Poista

Olen iloinen, jos jätät ajatuksesi!